Evglena, mehanizirana riba in druge bizarnosti
Literarni sistemi so vse od moderne naprej samozadostni in imajo obliko začaranega risa. Isti ljudje zapolnjujemo vloge avtorjev, preučevalcev in posredovalcev ter nenazadnje, se bojim, tudi bralcev, pri čemer velikost sistema sploh ne igra posebne vloge. Zaradi tega slej ko prej neizogibno pride do situacije, v katerih je potrebno zbrati obenem vso previdnost in objektivnost. Neki starejši kritik je pred kratkim zapisal, da v svojih zrelih letih ne čuti več nikakršne potrebe po tem, da bi z uničujočimi ocenami dokazoval svojo superiornost, s čimer se je seveda mogoče načeloma povsem strinjati. Bolj vprašljiv je sklep, ki ga iz tega sklene. Piše namreč tudi, da se sedaj sploh izogiba pisanju kritik, ki bi bile negativne! To je že oblika samocenzure, ki jo je možno preprečiti na primer z upoštevanjem naključja ali – če kdo hoče – usode. Sam zato primerne knjige za kritiko zmeraj določim vnaprej, še preden knjigo preberem. S tem se izognem cenzuri tako v smislu favoriziranja določenih del ali avtorjev kot v smislu nekakšne čudne krščanske dobrohotnosti, kakor je razumeti omenjenega kritika.
Toliko namesto uvoda. Kaj sem hotel povedati? Najprej, da Gregorja Lozarja osebno poznam, kar je pač posledica omenjene samozadostnosti literarnega sistema. Morda z vsem tem celo pretiravam, saj bi težko rekel, da sva ravno prijatelja, dejansko sva bolj znanca, vendar pa je treba istočasno priznati, da je Gregor kot oseba kljub temu name že napravil precejšen vtis. Zaradi tega sem zbirko prebral še posebej pazljivo in podrobno, da ne bi naredil škode na eni strani svoji objektivnosti in strokovnosti ter na drugi strani Gregorjevemu delu. Drugič, da bom napisal kritiko njegove zbirke, sem se odločil, ko sem prvič slišal, da jo bo izdal, še preden sem ga spoznal, in če bi po tem, ko sem zbirko prebral, kritiko zavrnil, bi to zame pomenilo nedopustno samocenzuro, ki je hujša od vsakega vpliva subjektivnosti ali ega. Konec koncev pa se kritika piše ad rem in ne ad hominem.
Začnimo torej pri kvalitetah Spačenih. Kot pri večini prvencev imaginativnost ni problem. Ljudožerstvo, nasilništvo, biotehnologija oziroma genski inženiring, obsedeni oboževalci, superjunaki, ekstremistične feministke – to je samo nekaj motivov in tem, ki se jih lotevajo kratke zgodbe v zbirki. Literarne osebe so obstranci, marginalci ali posebneži, ki pa so se iz družbe večinoma izločili sami oziroma jih od sveta »normalnih« ločuje njihov življenjski stil, njihova filozofija, ki včasih meji na čudaštvo, včasih pa te meje že prestopa. Evglena kot najbolj tipična na primer pripoveduje o znanstveniku, ki svoj DNK križa z DNK-jem evglene in tako povsem samozadovoljno živi svoje življenje v enem od kotov svojega stanovanja, kakor se mu le zahoče, kot žival ali kot rastlina. Kar je lahko seveda ironična prispodoba za najmlajše generacije, ki vegetirajo pred ekrani svojih tako zelo interaktivnih naprav. V ospredju zanimanja so torej na eni strani ekstremi; ekstremni posamezniki ali ekstremni dogodki, na drugi strani pa sodobnost, ki zmeraj deluje že kot bližnja prihodnost. V nekaterih besedilih, npr. v zgodbi Solinar, uspe pripovedovalec do tega ter do literarnih oseb vzpostaviti tudi potrebno ironično distanco. Najkvalitetnejša pa so predvsem tista besedila, kjer se ironija in humor združujeta z družbeno kritiko, npr. Boogie Fish, ki prikaže vso banalnost vere v napredek družbe, ki je pravzaprav zgolj tehnološki; Hujšaj o obsedenosti z lepotnimi ideali; ali pa taka, v katerih prevladuje liričnost, metaforičnost, npr. Leteča proteza, nenavadna sodobna predelava pravljice o Rdeči kapici, ali Sojenice, ki v sodobnost postavljajo istoimenska mitološka bitja.
Preveč kratkih zgodb pa ostane zgolj pri odlični ideji. Kot pri večini prvencev je največji problem neizčiščenost. Zbirka na skoraj dvesto straneh vsebuje osemnajst kratkih zgodb, ki so nastajale najbrž v daljšem časovnem razponu, posledično pa so nekatere premalo domišljene in – ob pomanjkanju boljšega izraza – povsem nezrele. Uvodne štiri kratke zgodbe in še kakšna ne sežejo dlje od anekdot, premorejo le humorno domislico, ki nikakor ne more nositi celotne zgodbe. Turnir je tako pravzaprav zbirka skečev, nekaterih sicer povsem solidnih, povečini pa gre vendarle za duhovičenje, pri katerem svojo vlogo igra tudi mariborski govor (pogost stereotip v slovenskih humorističnih nanizankah). Preveč kratkih zgodb ima tudi povsem podobno shematično zgradbo. Če je pripovedovalec prvoosebni oziroma personalni, se zgodba začne s kratkim in medias res, če je avktorialni in/ali tretjeosebni, je na začetku kratek uvod, v katerem predstavi glavno literarno osebo ali okoliščine ali glavni problem – navadno s pomočjo retoričnih vprašanj –, temu sledi retrospektivna pripoved oziroma zgodba, zaključi pa se pogosto kar s kratkim sklepom oziroma moraliziranjem. Tako v ospredju zgodb vendarle ne more biti metamorfoza literarnih oseb, saj se je ta zmerom že zgodila in je pred bralcem kot izvršeno dejstvo, večinoma pa je pripoved tako ali tako zvedena na čisto dogajalnost oziroma zgodbarstvo. Temu lahko dodam še patetičnost in neposrečeno vpletanje znamenitosti lokalnega okolja (znanih Mariborčanov, mariborskih atrakcij, lokalov ipd.), nekateri odlomki delujejo skoraj kot turistična ali reklamna besedila, pornografski opisi, ki v zgodbi nimajo posebne funkcije … Nič manj moteča ni občasna pretirana in predvsem podcenjujoča komunikacija z bralcem (npr. opombe, ki razlagajo povsem doumljivo besedno igro par – parjenje in ducat – ducarjenje).
Zaradi komunikativnosti bodo Spačene svoje bralce gotovo našle, o tem ni dvomiti, tudi zaradi humorja in bizarnosti oziroma zanimive tematike, vendar predvsem besedila s sredine knjige kažejo, da je bilo mogoče doseči še kaj več kot »samo« to. To je sklep te kritike. Zadnjo besedo pa bo kot vedno imel čas.
___________________________________________________________________________________
Gregor Lozar: Spačene (Maribor: Založba Litera, 2009)
Mentor, letnik 31, številka 3 (2010)