Ironija sodobne komunikacije
Tudi mladi avtorji imajo lahko že zanimive biografije. Med take gotovo spada literarna kritičarka in »raziskovalka stičišč literature, filozofije in fizike« Tina Bilban (1983), ki ima diplomo iz filozofije in doktorat iz primerjalne književnosti, zdaj pa je zaposlena na dunajskem Inštitutu za kvantno optiko in informatiko v okviru projekta povezave fizike in filozofije na področju kvantne realnosti. Skratka, karkoli že vse to pomeni, sliši se precej nenavadno, vsekakor pa najmanj zelo sodobno.
Točno takšna je tudi zbirka kratke proze Interferenca, naslovljena po fizikalnem pojavu (razlago z ilustracijo lahko preberete na prvih straneh knjige). Vseh osem zgodb je pisanih v enotni pisavi, zaradi katere je njihov prostorčas mogoče enotno interpretirati kot kaotičen, fragmentaren, urban ali virtualen, literarne osebe pa zaznamujejo pojmi potujitev, popredmetenje, izgubljenost in osama. Med študentsko ljubezensko Narazen in antiutopično orwellovsko 2084 zato ni pretirane razlike. Pripovedovalec je vseskozi tretjeosebni, vendar nikakor vsevedni, na to opozarja modalnost: Barva oči se giblje med svetlo modro in zeleno, iris je nenavadno poudarjen, glede na to, da ni opaziti maškare ali senčila, najverjetneje nosi leče (str. 33) – ne ve, ali nosi leče ali ne, o tem lahko zgolj sklepa. Pripovedovalec dogajanje torej opisuje kot nevtralni opazovalec ali filmska kamera. Tudi literarne osebe večinoma vidimo od zunaj. Le-te za pripovedovalca nimajo imena, in četudi ga bralec iz zgodbe izve, jih vztrajno poimenuje samo opisno, večinoma kar po njihovih oblačilih fant v svetlo modri srajci na črnem kolesu ali pa preprosto mlajši moški ali celo zaimensko on, ona; njihova čustva še najpogosteje izdajajo zgolj konci ustnic ali potenje. Okolica, v kateri se nahajajo, je opisana s skopimi, raztreščenimi vtisi, včasih izvemo zgolj smeri gibanja literarnih junakov (levo, desno). Navadno je vseeno mogoče razbrati, da gre za urbano okolje, kjer komunikacija poteka v glavnem preko e-pošte, spletnih klepetalnic, kratkih sporočil in telefonskih klicev. Pri tem tehnologija nima vloge zgolj umeščanja zgodb v sodobnost, temveč pripomore pri izgradnji pomena, po mojem mnenju pa je v zbirki najti nekaj v slovenski sodobni prozi do danes najbolje uspelih (realističnih) simulacij e-komunikacije.
Mesta zdrsa iz drugače zelo dosledne pisave so obenem mesta zdrsa kvalitete. Posnetek razpoke, zgodba o študentu, odrezanem od soljudi, ki svoja zadrževana čustva usmerja proti samemu sebi, bralca podcenjuje ravno z opustitvijo pripovedovalčeve nevtralnosti oziroma z vpogledom v junakove misli, ki so zapisane dokaj neprepričljivo in nerealistično; imajo pač pojasnjevalno funkcijo. Podoben je dialog sopotnikov na letalu v zgodbi Vilanela, ki se že po nekaj minutah znanstva pogovarjata o smrti, čeprav je to drugače izjemno topla in vešče spisana pripoved, ki bi jo pogojno lahko imenovali tudi ljubezenska. Ali pa sentimentalni, že patetični sinhronizirani samomor para, ki izgubi otroka, v Nokturnu za izgubljenim rojstvom. Zgodbenost, sindrom hiperproduktivne in skomercializirane sodobne proze, je očitati le tekstu z naslovom Iz dveh smeri, ki skuša na nekaj straneh v montažni tehniki upovedati mladost zdaj že ponosnega dedka; zaradi naglice pa nasilje nad glavno literarno osebo izpade precej naivno, skoraj komično. Vendar ima še najmanj kvalitet pravzaprav Variacija na temo, ki bralcu ne ponuja drugega kot banalno zgodbo o smrti mačke.
Apoptoza (kot lahko preberemo v spremni besedi, gre za enega od tipov programirane celične smrti) je tista, ki se zdi v celotni zbirki hkrati najbolj nenavadna in sodobna. Doktor medicine Kristijan Svetek se preko e-pošte dogovarja za preglede pacientov, sestanke s kolegi in srečanja s sorodniki – vse za naslednji dan in bolj ali manj ob isti uri. Na koncu se izkaže, da ne gre za aktualistično moralko o prezaposlenosti zdravnikov, temveč za nekaj povsem drugega. Bralec pa je soočen tudi z neizbežnim vprašanjem, ali je to, da se večina »povabljenih« tam potem sploh ne prikaže, ironija usode ali vzrok njegovega dejanja oziroma stanje sveta, v katerem živimo. Kljub nekoliko moralističnemu, happy-end koncu pa se zdi, da ima največ konsistentnosti v kvaliteti vseeno zgodba Narazen. Gre za minimalistično, a pretanjeno ironično pripoved o usodi mladega para in njunem samskem življenju po razhodu. Predvsem izraba komunikacije preko spletne komunikacije za ironično distanco do literarnih likov in njihove emocionalne melodrame je preprosto očarljiva. Sporazumevanje preko novih medijev tako postane simbol površinskosti in hipnosti sodobnih odnosov.
Če odmislimo nekatere minuse, je zbirka kratkih zgodb Interferenca vsekakor svež premik od že prav dolgočasnega kot-da-samo-napol-žanrskega kratkoproznega zgodbarstva, ki smo ga prebirali v zadnjih letih. In mogoče bodo v ospredju premika ravno generacije, ki ji pripada Tina Bilban, raziskovalci stičišč sodobnosti.
___________________________________________________________________________________
Tina Bilban: Interferenca (Ljubljana: Mladinska knjiga, 2010)
Mentor, letnik 31, številka 5 (2010)