Avtor kot glavni junak
Zadnje mesece se ponovno obuja ideja o ničtem davku na knjigo in najbrž ni ljubitelja knjig, ki pobude ne bi podpiral. Po vsej Sloveniji se odpirajo nove knjigarne, s čimer bo nazadnje vendarle ogrožen monopol Mladinske knjige na tem področju. Za povrh bo naslednje leto Ljubljana še svetovna prestolnica knjige, začel bo tudi izhajati nov kulturni štirinajstdnevnik, ki bo, predvidevam, v veliki meri namenjen tudi knjigam. Vse to je samo po sebi imenitno, toda zdi se, da si bo še pred tem marsikdo moral naliti čistega vina. Med prvimi pa založniki in avtorji.
Manj je več ni ravno slogan, ki bi ga slovenski založniki jemali za svojega. Kljub nenehnim pritožbam o slabem in težavnem položaju slovenskega založništva so v zadnjem desetletju tudi sami več kot podlegli kapitalistični težnji po hiperprodukciji. Tako se ni čuditi, da izide letno čez sto izvirnih slovenskih romanov, težko pa je na prste ene roke prešteti, kaj je bralcu od te bere resnično ostalo v spominu. Po drugi strani pod oznako roman izide marsikaj. Prvenec Aleksija Kobala je na žalost tak marsikaj in simptom tega, kar je narobe v slovenskem založništvu, pa tudi na slovenskem literarnem prizorišču sploh.
Glas morebiti že je roman, toda kakšen? Prvoosebni pripovedovalec komunicira s svojim glavnim in pravzaprav edinim protagonistom teksta, slikarjem Klesjo, kar bi lahko veljalo za metafikcijo in skupaj s citati iz filmov vnašalo v besedilo nekakšne postmodernistične elemente, toda obenem ni bralcu niti za trenutek prikrito, da gre pravzaprav za eno in isto identiteto, ki je samo razcepljena in ki jo je mogoče do neke mere enačiti celo s fizičnim avtorjem. In tu se pojavi problem. Tekst skoraj nima zgodbe, nima posebne rdeče niti in nenazadnje niti ne omembe vrednega estetskega sloga, razen če tja ne spadajo patetika in povsem publicistične metafore. Slikar Klesja, ki ima vse avtobiografske danosti Aleksija Kobala, v industrijski coni Šiška nabira smeti za svoj umetniški projekt, ko nenadoma stopi na dvigalno ploščad, ki ga spusti v temo. Potem je večino romana tam in se spominja raznih dogodkov iz preteklosti in/ali fantazira, spominski vtisi in/ali fantazije se bolj ali manj zgolj nizajo, zaključi pa se z nekakšno neumestno referenco na Odisejo 2001, ki naj bi delovala hermetično, bolj v smislu ezoterične hermetičnosti. Literarni junak je izrisan brez vsakršne psihološke poglobljenosti, zaznamovan z neko kvazi posebno umetniško (pre)občutljivostjo in iracionalnimi strahovi. Bralec tako predvsem izve, kakšne filme Klesja (beri Aleksij) gleda, kakšno glasbo posluša, obveščen je o njegovem otroštvu, njegovih potovanjih, o njegovem slikarskem in umetniškem opusu itd. Kakor da bi bral povprečen blog. Na tem mestu je potrebno poudariti še nekaj; marsikje, na primer v zapisih Mance Košir, je bilo moč prebrati, da naj bi šlo celo za roman toka zavesti, kar pa ni niti približno res, saj sta na formalni ravni pripovedovalec in protagonist še zmerom ločena, pri tem pa literarni lik niti nima omembe vrednih monologov. Čeprav gre morda pri tem tudi za napako – na hrbtni strani knjige je namreč govora o »loku zavesti«.
Popolna identifikacija avtorja z glavnim protagonistom in po drugi strani neambiciozen slog preprečujeta, da bi imel tekst kakršno koli umetniško vrednost, po drugi strani pa približujeta roman eseju ali dnevniku (blogu) oziroma biografskemu spominskemu besedilu. Vse, kar ima roman romanesknega, je fikcijska okvirna zgodba. To pomeni, da bo knjiga zanimiva predvsem za tiste bralce, ki bi radi bolje spoznali življenje njenega avtorja, nagrajevanega vizualnega umetnika in sodelujočega pri skupini The Stroj. Čemu je bilo tako besedilo treba izdajati kot roman, pa je morda vprašanje, ki bi ga bilo potrebno nasloviti na urednika Andreja Blatnika. Jasno pa je nekaj: dokler se bo nadaljevala praksa izdajanja knjig, ki daje prednost kvantiteti pred kvaliteto, bo položaj v slovenskem (pa tudi svetovnem, ko smo že pri tem) založništvu tak, kot je.
___________________________________________________________________________________
Aleksij Kobal: Glas (Ljubljana: Cankarjeva založba, 2009)
Mentor, letnik 30, številka 5 (2009)